KSPCH NSZZ „Solidarność” kontynuuje realizację projektu, którego celem jest wymiana międzynarodowych doświadczeń i dobrych praktyk w organizacji kształcenia zawodowego. W ramach tych działań trzech nauczycieli z Zespołu Szkół Powiatowych uczestniczyło w tzw. job-shadowing (obserwacja uczestnicząca) w IES Leonardo da Vinci w hiszpańskim Alicante. IES jest szkołą kształcącą zawodowo, w szczególności w dziedzinie nauk przyrodniczych.
Uczestnicy, wśród których byli także nauczyciele z Zespołu Szkół Chemicznych we Włocławku i przedstawiciele KSPCH NSZZ „Solidarność” z Zarządu Sekretariatu – Zbigniew Adamczak i Witold Klatka, obserwowali przebieg zajęć z udziałem uczniów i wymieniali doświadczenia z hiszpańskimi nauczycielami. Mieli też okazję przetestować sprzęt laboratoryjny w pracowni chemicznej i przygotować preparat dermatologiczny. W porównaniu do polskich warunków w hiszpańskiej szkole panowała dosyć swobodna atmosfera i mniejsza dyscyplina czasowa. Zajęcia praktyczne prowadzone były w większych grupach niż w Polsce, ale za to przez dwoje nauczycieli. Szkoły kształcące zawodowo są w Hiszpanii popularne, gdyż wysokie bezrobocie (szczególnie wśród młodzieży) i wysokie koszty życia w porównaniu do zarobków, powodują, że młodzi ludzie chcą szybko zdobyć zawód i wejść na rynek pracy. Dalsza edukacja odbywa się często równolegle z pracą zawodową. Studia są płatne, także w uczelniach publicznych. Czesne wynosi średnio ok. tysiąca euro rocznie.
KSPCH od kilku lat uczestniczy w programie Erasmus+, z którego pozyskiwane są środki na job-shadowing dla kadry kształcenia zawodowego oraz praktyki zawodowe w Niemczech dla uczniów szkół klas chemicznych i mechatronicznych z Opoczna i Włocławka. Cieszą się one dużym zainteresowaniem młodzieży. W lutym bieżącego roku został złożony wniosek o dofinasowanie kolejnego projektu. Mamy nadzieję, na jego pozytywne rozpatrzenie. Chociaż trzeba liczyć się z dużą konkurencją. W minionym roku dofinansowanie otrzymało ok. 200 instytucji, spośród ponad 700 ubiegających się o nie.