Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
previous arrow
next arrow

OMTTK PTTK – 50 eliminacje wojewódzkie w Łowiczu

Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Turystyczno-Krajoznawczy PTTK (w skrócie: OMTTK PTTK), zwany dalej „Turniejem”, jest inicjatywą z zakresu edukacji krajoznawczo-turystycznej, kierowaną do dzieci i młodzieży szkolnej, której istotą jest szlachetna rywalizacja i współzawodnictwo o miano najlepszego trzyosobowego młodzieżowego zespołu turystyczno-krajoznawczego. Turniej organizowany jest nieprzerwanie od 1972 roku.

Głównym organizatorem Turnieju jest Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, w imieniu którego nadzór merytoryczny sprawuje Rada Programowa ds. Młodzieży Szkolnej Zarządu Głównego PTTK, przy współudziale właściwych rzeczowo ministerstw i partnerów. W tym roku to już 50 edycja.

Turniej rozgrywany jest w konkurencjach, podzielonych na dwie części: teoretyczną (test wiedzy) i praktyczną (pozostałe konkurencje).

Część teoretyczna.

  • Test wiedzy – obejmuje zagadnienia: krajoznawcze, turystyczne, topograficzne, dotyczące bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz udzielania pierwszej pomocy. Liczba pytań w teście zależy od etapu Turnieju.

Część praktyczna.

  • Turystyczny marsz na orientację.
  • Turystyczne ABC (wybrane 4 konkursy spośród regulaminowych).
  • Turystyczny rower (tor przeszkód, naprawa roweru).
  • Samarytanka (praktyczna wiedza z zakresu bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy).
  • Ocena zdobytych odznak turystycznych PTTK (zespołowo, indywidualnie: konkurs posiadanych uprawnień i odznak turystycznych PTTK).

Do eliminacji wojewódzkich w Łowiczu z Naszej Szkoły zgłosiliśmy dwie drużyny  3- osobowe. Zostaliśmy bardzo miło przywitani w Szkole Podstawowej nr 1. w Łowiczu przez Prezesa Porozumienia Oddziałów PTTK woj. łódzkiego Kol. Tomasza Chadamika, Prezesa Oddziału PTTK w Łowiczu, a także innych przedstawicieli z O/PTTK w Łowiczu i Skierniewicach.

Po rejestracji drużyn nastąpiło oficjalne otwarcie turnieju, który był rozgrywany w dwóch kategoriach wiekowych – szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe.

W pierwszej części zawodów uczniowie przystąpili do testu wiedzy, który pisali indywidualnie. Było to 100 zadań jednokrotnego wyboru.

W kolejnym etapie turnieju odbyły się konkurencje praktyczne takie jak: turystyczny rower z torem przeszkód, rzucanie do celu, pakowanie plecaka na czas, udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu, rozpoznawanie atrakcji turystycznych woj. łódzkiego ze zdjęć, rozpoznawanie roślin Polski ze zdjęć oraz turystyczny marsz na orientację. Gra terenowa polegała na odnalezieniu 24 punktów znajdujących się  w Łowiczu oraz udzieleniu odpowiedzi na pytania do każdego z obiektów.

Wszystkie zadania były bardzo ciekawe przygotowane i poprowadzone, podczas turnieju panowała miła i swobodna atmosfera, dzięki czemu czuliśmy się tam doskonale.

Po weryfikacji wszystkich konkurencji, drużyny z ZSP w Opocznie zajęły kolejno  II i III miejsce w eliminacjach wojewódzkich. Trzeba przyznać, że rywalizacja była duża,  a zakres wiedzy do sprawdzenia ogromny.

II miejsce zajęła drużyna w składzie:

Katarzyna Szołowska, Marcel Popecki, Adrian Szymański – uczniowie klasy pierwszej kształcącej się w zawodzie technik organizacji turystyki.

III miejsce zajęła drużyna w składzie:

Oliwia Jurek, Julia Rajtar, Zuzanna Telusiewicz – uczennice z klasy drugiej technikum organizacji turystyki.

W  związku z faktem, że nie wszystkie województwa przeprowadziły etap regionalny drużyna z województwa łódzkiego, która zajęła drugie miejsce będzie również reprezentować  województwo łódzkie wraz z drużyną z Łowicza na etapie centralnym w Kozienicach w dniach 6 – 9 czerwca 2024 r. Etap centralny to zmagania z zakresu wiedzy turystyczno-krajoznawczej uczestników z całej Polski, umiejętności poruszania się w terenie z kompasem i mapą, bez innych urządzeń, pomiary terenowe bez urządzeń i przyrządów pomiarowych, pierwsza pomoc, rowerowy tor przeszkód i inne. Poza konkurencjami zaplanowana jest całodniowa wycieczka po regionie mazowieckim.

Gratuluję uczniom osiągniętych wyników oraz współpracy zespołowej.

Autor artykułu: Tatiana Kosylak