Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
previous arrow
next arrow

Niepowtarzalna szansa na rozwój z projektem ERASMUS+

Projekt ERASMUS+ - nagłówekW dniach od 30 października do 12 listopada uczniowie naszej szkoły realizowali staż zagraniczny w Czechach. Piętnastoosobowa grupa uczniów kształcących się w Technikum w zawodach: technik mechatronik, technik automatyk oraz technik analityk odbywała praktykę razem z młodzieżą z Zespołu Szkół Chemicznych we Wrocławiu.
Projekt finansowany był ze środków unijnych w ramach programu edukacyjnego Erasmus+. Głównym koordynatorem przedsięwzięcia była pani Magdalena Mazik-Gorzelańczyk z fundacji „Faveo”, a także organizacja „Educare et Labora” realizująca praktyki zagraniczne w Czechach. Liderem konsorcjum projektowego był Krajowy Sekretariat Przemysłu Chemicznego NSZZ ,,Solidarność”.

W naszej szkole realizacja projektu odbywała się pod kierunkiem wicedyrektora Piotra Ziuziakowskiego. Nadzór nad przebiegiem praktyki oraz opiekę nad uczniami sprawowały panie: Iwona Kozieł i Katarzyna Płaska – nauczycielki języka angielskiego.
W ramach projektu uczniowie mieli możliwość doskonalić praktyczne umiejętności związane z wybranym zawodem. Zostali oni skierowani do kilku zakładów oraz szkół w Ostrawie. Warto wspomnieć, że miasto to jest trzecią pod względem wielkości aglomeracją miejską w Czechach oraz ważnym ośrodkiem gospodarczo-przemysłowym kraju.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik mechatronik oraz technik automatyk realizowali następujące zadania:

  1. Naprawianie alternatorów i rozruszników samochodowych.
  2. Rozmontowanie części elektrycznych samochodów w celu poznania ich budowy i pozyskania części zamiennych.
  3. Obsługa tokarki CNC i dokonywanie pomiarów elementów przy pomocy mikrometra wewnętrznego.
  4. Obsługa tokarki manualnej.
  5. Obsługa frezarki CNC.
  6. Szlifowanie i wygładzanie elementów.
  7. Naprawa okablowania silnika wraz z jego elementami elektrycznymi.
  8. Przygotowywanie obwodów elektrycznych w obudowie skrzynki elektrycznej oraz montaż elementów zabezpieczających.
  9. Montaż układu podgrzewania siedzeń.
  10. Naprawa wiązki przewodów sterujących światłami w samochodzie osobowym.
  11. Nawiercanie tulei przy pomocy wiertarki.

Uczniowie kształcący się w zawodzie technik analityk mieli do wykonania następujące zadania:

  1. Badanie wody metodami spektrofotometrycznymi.
  2. Prowadzenie badań nad opadaniem cząsteczek.
  3. Rozcieńczanie ksylenu i kwasu octowego w różnych proporcjach.
  4. Sączenie pod próżnią, miareczkowanie oraz wytrącanie osadu.
  5. Oznaczanie zawartości miedzi metodą spektroskopii widzialnej.
  6. Ilościowe oznaczanie miedzi w mosiądzu metodą jodometrii.
  7. Oznaczanie cynku metodą miareczkowania kompleksometrycznego.
  8. Oznaczanie zawartości miedzi i cynku metodą AAS.

Podczas pobytu w Czechach uczniowie wzięli udział w interesujących wycieczkach, zwiedzili Ostrawę oraz Brno. Młodzież spotkała się też z panią Aleksandrą, Polką od lat mieszkającą w Czechach, która przedstawiła historię miasta. Uczniowie odwiedzili ogród zoologiczny w Ostrawie. Następnie podziwiali modernistyczny Nowy Ratusz z 1930 roku z wnętrzami w stylu funkcjonalizmu (największy kompleks ratuszowy w kraju). Młodzież miała okazję zobaczyć panoramę miasta z wieży o wysokości 85 metrów, na której znajduje się punkt widokowy.
Uczestnicy projektu zwiedzali też Brno, drugie co do wielkości (po Pradze) miasto w Czechach. Stary Ratusz, Katedra św. Piotra i Pawła, Plac Wolności ze słynnym zegarem to tylko kilka miejsc, do których zaprowadziła ich czeska przewodniczka. Młodzież wraz z opiekunami i przewodnikiem udała się również do Muzeum Nauki. Tutaj uczniowie mogli bliżej poznać działanie praw fizyki.
Zorganizowane wycieczki pozwoliły uczestnikom projektu poznać historię, kulturę i tradycje naszych południowych sąsiadów.

Program Erasmus+ pozwolił nie tylko rozwinąć umiejętności z zakresu wykonywanych zawodów, ale również komunikację językową. Przede wszystkim otworzył on naszym uczniom drzwi do nowych możliwości związanych z potencjalną pracą za granicą. Dzięki niemu wiedzą już, jak radzić sobie w innym kraju! Nie boją się nowych wyzwań i pragną zdobywać nowe doświadczenia.
Autorzy: Iwona Kozieł, Katarzyna Płaska