Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
Prostokąt 8
previous arrow
next arrow

Moc wrażeń z praktyk w Niemczech

W dniach 24.07 – 5.08. 2022 roku piętnastoosobowa grupa uczniów z naszej szkoły – w zawodach technik mechatronik, technik automatyk, technik analityk (+2 opiekunów) odbywało praktykę zawodową w Centrum Kształcenia Zawodowego Ausbildungsverbund  Olefinpartner (AVO) na terenie Parku Chemicznego w Schkopau (Niemcy). Naszą szkołą partnerską w projekcie był Zespół Szkół Chemicznych we Włocławku.  Obydwie grupy od początku były nastawione na integrację.

Wyjazd na praktykę do Niemiec to udział w projekcie ,,Re-Akcja Europa” finansowanym ze środków UE w ramach programu edukacyjnego Erasmus+ w obszarze kształcenia zawodowego. Liderem konsorcjum projektowego jest Krajowy Sekretariat Przemysłu Chemicznego „NSZZ Solidarność”. Koordynatorem projektu ze strony Szkoły był Wicedyrektor Piotr Ziuziakowski, całości – pani Magdalena Mazik – Gorzelańczyk.

Głównym zadaniem uczniów były ćwiczenia praktyczne, które uczestnicy wykonywali na stanowiskach warsztatowych AVO pod okiem niemieckich instruktorów.

Mechatronicy i automatycy pracowali wspólnie z uczniami niemieckimi. Opiekę pedagogiczną w czasie zajęć sprawowała nad nimi p. Katarzyna Płaska, która pomagała również w porozumiewaniu się w języku angielskim. Zajęcia odbywały się codziennie od 8:15 do 15:15.

Mechatronicy i automatycy realizowali następujące zadania:

  • Oczyszczanie płyty lutowniczej z cyny i innych elementów, lutowanie mostków drutu lutowniczego
  • Tworzenie na płytach lutowniczych wskaźnika wymiennego, wskaźnika miękkiego i czujnika wilgotności
  • Montaż schematu elektropneumatycznego na płycie montażowej
  • Prezentacja i omówienie schematów obwodów pneumatycznych (wymiana doświadczeń między uczniami niemieckimi oraz polskimi
  • Tworzenie na płycie montażowej układu elektryczno-pneumatycznego przy współpracy z niemieckimi uczniami
  • Uzupełnianie tabeli z informacjami na temat położenia przewodów na złączce szynowej
  • obróbka metalu (wykonanie przycisku do papieru) – praca z pilnikiem, narzędziami pomiarowymi, wywiercanie otworów w metalu
  • Wykonanie instalacji elektrycznej oraz sprawdzenie parametrów działania (opór, napięcie, funkcjonalność)

Atmosfera pracy i współpracy była bardzo dobra co widać na poniższych zdjęciach.

Analityczki – Weronika Twardowska i Angelika Augustyniak – były w zespole z Włocławkiem (analitycy i technolodzy chemiczni).

W laboratorium dominujący był język niemiecki, pośrednictwem językowym i tłumaczeniem zajmowała się Aleksandra Kata-Majchrowska.

Bardzo ważną sprawą było szkolenie BHP i przestrzeganie jego zasad.

Każdy dzień zaczynał się od mini wykładu wprowadzającego do zadania a następnie przygotowania (złożenia) aparatury do przeprowadzenia procesu chemicznego. To było bardzo ważne, ponieważ laboratorium dysponuje aparaturą, której uczeń nie ma możliwości poznać w szkole, np. aparatura do pomiaru temperatury topnienia, aparat Soxleta, aparatura do ekstrakcji, filtracji i destylacji. Wyprodukowne w laboratorium mydło i krem do rąk (o starannie dobieranych kompozycjach zapachowych) będą przez jakiś czas przypominały dni spędzone w laboratorium.

Na koniec każdego procesu wypełniany był protokół pomiarów a następnie rysowany schemat blokowy przeprowadzonego procesu chemicznego.

To była intensywna praca, ale też bardzo owocna. Instruktorka Heidrun Burger była rygorystyczna ale też bardzo zaangażowana w prowadzeniu zajęć.

Ważnym tematem poruszanym w czasie praktyk był  globalny problem zrównoważonego rozwoju.

Ostatni dzień to praca w zespołach nad pomysłem i realizacją innowacji w rodzimym środowisku w aspekcie zrównoważonego rozwoju. W związku z tym tematem zwiedziliśmy Zakład Hitachi/ABB /Energy, który oferuje produkty, systemy, serwis oraz oprogramowanie dla całego łańcucha dostaw energii elektrycznej, które zostały zaprojektowane do zaspokojenia potrzeb stale rosnącego popytu na energię elektryczną minimalizując jednocześnie wpływ na środowisko.

Pobyt uatrakcyjniał interesujący program kulturalny realizowany po zajęciach oraz w czasie weekendu.

W sobotę byliśmy w Lipsku gdzie zwiedziliśmy dwie wystawy:

„Niemcy po roku 1945 i obecnie” oraz „Cyfrowe Niemcy” zwiedzaliśmy też miasto.

Ciekawym wydarzeniem było też zwiedzanie Muzeum Czekolady przy fabryce czekolady HALLOREN w Halle. Pani Magda oprowadziła nas po Halle podając informacje o zabytkach i historii miasta.

Dodatkową wartość stanowiło porozumiewanie się w językach obcych (angielskim i niemieckim). To było wielowymiarowe działanie – sprawdzenie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, możliwość oceny komunikacji w języku obcym, otwartości na  inne kultury no i poradzenia sobie przez 2 tygodnie bez rodziców (pranie, sprzątanie, wstawanie o 6:30).

Opiekunki pedagogiczne: Aleksandra Kata – Majchrowska, Katarzyna Płaska